Døpefonten blir puslete når den bare består av et fat som kan henges på
veggen etter bruk. Symboluttrykket blir først og fremst en type vask.
Men kikker vi på dåpsfatene kan tankene ledes videre. Her finner vi
gjerne motiver med hentydninger til bibelhistorien. Adam og Eva ved
kunnskapens tre og slangen som snor seg rundt, er et mye benyttet motiv.
Ved syndefallet brøt mennesket samfunnet med Gud. I dåpen blir det
gjenopprettet. Noas ark er et annet motiv. Her blir mennesket reddet fra
havet (kaoskreftene). Bildet
ovenfor viser et glassfat med understøttelse.
Til høyre over er understøttelsen blitt
noe mer enn å holde oppe et fat. Formen uttrykker et volum og gir
assosiasjon til vannbassenget som barnet tidligere ble senket ned i.
Også de tre andre døpefontene til høyre
markerer et volum.
Døpefontene til venstre uttrykker mer et
fat / bolle som blir holdt oppe.
Dåpsfatene er vist i ulike materialer
som sølv, glass, pusset stål, emalje, keramikk og kobber/bronse.
Bildet nedenfor og til høyre nede viser
en døpefont med og uten duk. Med duk uttrykkes at dåpsfatet bare er et
fat som er plassert på et dekket bord. Duken konkurrerer med duken på
alteret. Uten duk på døpefonten kommer fontens form frem, som viser et
volum. Bordalteret og døpefonten får tydligere vist sine karaktertrekk. |